Център за социална рехабилитация и интеграция за деца и младежи с увреждания, бул. "България" № 24

Център за социална рехабилитация и интеграция за деца и младежи с увреждания, бул. "България" № 24

Център за социална рехабилитация и интеграция е комплекс от социални услуги, свързани с извършване на рехабилитация, социално-правни консултации, образователно и професионално обучение и ориентиране, изготвяне и осъществяване на индивидуални програми за социално включване на деца и младежи с различни по вид и степен увреждания.

Център за социална рехабилитация и интеграция за деца и младежи с увреждания е държавно делегирана дейност и  разполага с общо 40 места, като социалната услуга е предоставена за управление от Община Велико Търново на Фондация „Международна социална служба - България“.

Екип от специалисти прилагат иновативни подходи на работа:

  • „Психомоторика“ - специализиран психотерапевтичен метод, който се осъществява в  специално оборудвана зала, различаваща се от стандартните обучителни среди с осигуряването на възможност за спонтанно движение и вземане на решения, за терапевтична работа на сензорно и телесно ниво. Провеждат се релационни индивидуални сесии или структурирани групови психомоторни занимания
  • Алтернативна комуникация, чрез която се осигурява възможност за активно изразяване, взаимодействие и себезаявяване. Освен най- често използваните системи за подпомогната комуникация (PECS, TEACCH), специалистите разполагат и със софтуерен комуникатор, позволяващ индивидуализиране на символната комуникация спрямо спецификите, интересите и възможностите на всекпотребител.
  • Групови дейности:
  • групова работа с родители, в рамките на която се разглеждат и обсъждат поставени въпроси за отглеждането и развитието на децата, за справяне с поведението им, за развиване на уменията им, за адаптирането им в различни социални среди и други.
  • летни групови занимания с деца/младежи с увреждания с цел развиване на социални умения- общуване в група, създаване на приятелства, поведение спрямо социална среда, отлагане или изразяване на желанията и други.
  • Специализирани и утвърдени подходи в директната работа с потребителите:
    • по метода Монтесори, с обособен кът с материали, за да може да се гарантира ефективност на заниманията.
    • По метода "интензивно общуване", предназначен за отключване на взаимодействие през ненасилствена имитация;
    • Използване на слушалки за костна проводимост "Forbrain" - средство, което подобрява речта, вниманието и паметта.
  • деца на възраст от 7 до 18 години с различни по вид и степен на тежест увреждания (физически и ментални) от общността, настанени в приемна или резидентна грижа.
  • лица на възраст от 18 до 20 години с различни по вид и степен на тежест увреждания (физически и ментални) от общността или настанени в резидентна грижа.
  1. Терапия и рехабилитация
  • Психологическа терапия- подпомага децата и младежите с увреждания:
    • да изразяват собствените си чувства, нужди и желания;
    • да преодолеят проблеми, свързани с поведението и общуването в семейната или други социални среди;
    • да развият способности за изграждане и поддържане на взаимоотношения с деца и лица;
    • да развият вниманието, паметта, мисленето и въображението си като ресурс за подобряване на познавателното им развитие;
    • да откриват свои нови способности и интереси;
  • Логопедична терапия- помага на децата и младежите с увреждания:
    • да изговарят правилно звуковете;
    • да обогатят речника си;
    • да се научат да говорят правилно;
    • да преодолеят заекването;
    • да общуват чрез картинки или други алтернативни средства;
  • Двигателна рехабилитация - спомага на децата и младежите с увреждания за:
    • подобряване на общото им физическо развитие;
    • повишаване на двигателната им активност;
    • подобряване на координацията и равновесието;
    • подобряване на фината моторика;
    • подобряване на ориентацията в пространството и други.
  1. Обучение за придобиване на умения, което включва:
  • Обучение за придобиване на познавателни умения - чрез които децата и младежите се научават:
    • да познават цветовете и формите;
    • да се ориентират в пространството и във времето;
    • да пишат и четат;
    • да смятат и боравят с парични средства;
  • Обучение за придобиване на социални умения и умения за самостоятелност - които помагат на децата и младежите с увреждания:
  • да развиват или надграждат умения за по- голяма самостоятелност с цел водене на независим живот;
    • да се ориентират и справят с различни ситуации;
    • да опознаят себе си, своите възможности и как да ги използват;
    • да осъзнаят и да могат да съобщават за свои нужди и желания, както и да се съобразяват с тези на другите хора;
  1. Застъпничество и посредничество:
  • Подобряване на социалната компетентност на потребителите относно техните права.
  • Развиване на умения у потребителите как да се обърнат към подходяща институция или специалист, които да им помогнат в решението на проблемна ситуация.
  • Подкрепа при страх от контакт с институциите или недоверие в дадената институция -      Подбиране и представяне на информация относно различни институции, спецификата им на действие и реда за осъществяване на контакт с тях.
  • Техническа помощ за попълване на молби и документи.- Оказване на подкрепа и съдействие при попълването на различни документи, входирането и заявяването им пред подходящите институции.
  • Посредничество - Осъществяване на контакт с различни специалисти от различни сфери (болница, училище, ТЕЛК комисия, медицински заведения и различни други специалисти) с цел гарантиране и опазване на правата на потребителите и максимално удовлетворяване на техните потребности. Най-често родителите се придружат от специалиста, предоставящ услугата до съответната институция и асистира на родителя или от негово име  провежда разговори и поддържа контакта до решаване на проблема..
  1. Информиране и консултиране - предназначена е за родители/ осиновители/ лица, полагащи грижи на деца с увреждания, ползващи други социални услуги към ЦСРИ, както и за младежи с увреждания до 20 годишна възраст. Оказва се подкрепа в следните насоки:
  • Консултиране за изследване и конкретизиране на проблеми и затруднения, които срещат.
  • Повишаване на информираността на потребителите относно:
    • въпроси, свързани с конкретно увреждане и начина на протичане на развитието на децата при неговото наличие.
    • трудни преживявания на родителите във връзка с увреждането на детето, които водят до използването на неефективни модели на взаимодействие и възпитателни подходи;
    • емоционални и/или поведенчески проблеми;
    • формиране на самостоятелност и умения за самообслужване, съобразени със спецификите на детето и наличното увреждане;
    • затруднена социализация;
    • проблеми, свързани със сексуалното развитие- видове проблематика, проявление, причини, позиция на възрастния спрямо тях.
    • отглеждане и възпитание на деца с увреждания;
    • подходи, подпомагащи процеса на придружаване на деца при предстоящи промени в обстоятелствата, смяна на социална среда, медицински интервенции и други потенциално стресови преживявания.
    • структуриране на домашната среда и ползването на помощни средства спрямо спецификите на конкретно заболяване.
    • социално подпомагане и допълнителна медицинска грижа
    • подкрепа за подобряване на материално-битовите условия /търсене и намиране на работа, бюджетиране и др./ или в случаи на временна криза в семейството.

Предоставяне на алтернативни решения и действия, които могат да предприемат, за преодоляване на заявени или установени проблеми и затруднения.

За потребителите в Център за социална рехабилитация и интеграция за деца и младежи с увреждания полагат се грижи екип от специалисти – управител, социален работник,  специалист, социални дейности, психолог, рехабилитатор,  логопед.

  • Насочването за ползване на социалната услуга Център за социална рехабилитация и интеграция за деца и младежи с увреждания се извършва от Дирекция "Социално подпомагане", чрез изготвяне на предварителна оценка на потребностите
  • С направление от директора на Дирекция "Социално подпомагане" за предоставяне на социални услуги по Закона за хората с увреждания, без да е необходимо да се прави предварителна оценка;
  • Направление от Дирекция „Социално подпомагане“- В. Търново за предоставяне на подкрепа в изпълнение на мерки за закрила по Закона за закрила на детето.

Документът по насочването  (предварителна оценка на потребностите или направление),  се връчва от родителя/настойник/ попечител на Управителя на социалната услуга.          

Адрес:  гр. В. Търново, бул. България 24,стая 219
Телефон : 0895/662284
Управител: Ваня Иванова
Имейл адрес на услугата: csri_vt@abv.bg
Facebook страница

BtnSignLanguageText