Механизъм „Лична помощ“

 

„Лична помощ" е механизъм за подкрепа на хора с увреждания за упражняване на правата им, за пълноценно участие в обществото, за извършване на дейности, отговарящи на индивидуалните им потребности от личен, домашен или социален характер и за преодоляване на бариерите на функционалните им ограничения.
Механизъм лична помощ цели да подпомогне ползвателите да упражняват основните си права, да имат възможности за избор, независим живот, активно включване и участие в обществото и достъп до услуги и дейности. Механизмът гарантира възможност на хората с различни заболявания, дефицити или увреждания да имат пълноправен и независим живот.
Предоставянето на лична помощ се основава на принципите, предвидени в Закона за хората с увреждания, ефективност и ефикасност на предлагането на помощта и зачитане на личното пространство, достойнството и самостоятелността на ползвателите.
Хората с тежки увреждания зависят от помощта на други хора, за да се обслужват в ежедневието си, за да осъществяват дейности, свързани с поддържане на лична хигиена, с хранене, обличане и събличане, домакински дейности, както и такива извън дома, на работното място и пр.

В Закона за личната помощ са регламентирани групите на лицата с увреждания, които могат да бъдат включени в механизма.
Ползвателите са:

  1. човек с трайно увреждане с установени вид и степен на увреждане или степен на трайно намалена работоспособност с определена чужда помощ;
  2. дете с 90 и над 90 на сто вид и степен на увреждане или степен на трайно намалена работоспособност без определена чужда помощ.
  1. Заявление-декларация /по образец/ до Кмета на Община Велико Търново по настоящ адрес;
  2. Направление за включване в механизма лична помощ с определения брой часове месечно, издадено от съответната Дирекция „Социално подпомагане“;
  3. Документ за самоличност /за справка/ или документ за самоличност на законния представител /за справка/;
  4. Пълномощно, в случаите когато заявлението-декларация не се подава лично от човека с трайно увреждане;
  5. Други документи при необходимост.

Лицата, желаещи да бъдат назначени като асистенти за предоставяне на лична помощ по реда на Закона за личната помощ, следва да отговарят на следните изисквания:

  1.  Да не са поставени под запрещение;
  2. Да не са осъждани за умишлено престъпление от общ характер и спрямо тях като извършител на домашно насилие да не са налагани мерки за защита по Закона за защита от домашното насилие на ползвател на лична помощ.

Доставчикът на лична помощ може да поставя и други изисквания към асистентите по своя преценка в зависимост от потребностите на ползвателя.
Кандидатът за асистент подава до Кмета на Община Велико Търново, в качеството му на доставчик на лична помощ, заявление-декларация /по образец/, към което прилага:

  1. автобиография;
  2. копие от трудов договор, ако кандидатът за асистент работи, или декларация, че няма сключен трудов договор;
  3. копие на диплома за завършено образование;
  4. декларация, че спрямо него не са налагани мерки като извършител по Закона за защита от домашното насилие;
  5. документ, удостоверяващ професионален опит за предоставяне на асистентски грижи, и/или документ, удостоверяващ професионална квалификация, при наличие на такъв;
  6.  медицински документ за постъпване на работа.

Асистент може да бъде само дееспособно лице, което отговаря на изискванията на чл. 25 от Закона за личната помощ и е вписано в списъка за кандидатите за асистенти.
Община Велико Търново поддържа актуален списък за кандидатите за асистенти и професионалния им опит. Списък с актуални данни е наличен на място в Община Велико Търново и се предоставя на ползвателя на лична помощ при поискване.

  1. В срок до 7 дни от постъпване на Заявление-декларацията за включване в „Механизъм лична помощ“, Кметът на Община Велико Търново сключва споразумение с ползвателя и избрания асистент. Споразумението урежда реда и срока за предоставянето и ползването на личната помощ, както и правата и задълженията на страните;
  2. В 7-дневен срок от сключване на тристранното споразумение, Кметът на Община Велико Търново сключва трудов договор с асистента.

Изпълнението на задълженията по трудовия договор на асистента започва от 1-во число на месеца, следващ месеца на сключване на договора.

Асистентът изпълнява съвестно дейността по предоставяне на лична помощ съгласно изготвен план-график за работа, в който се определя разпределението на работното време в работни дни и дейностите, които се извършват в съответствие с предпочитанията на ползвателя на лична помощ:

  • Помощ при общуване и поддържане на социални контакти, развлечения и занимания в дома и извън него.
  • Четене на художествена литература и пр.
  • Придружаване и оказване на помощ при разходка;
  • Придружаване на лицето до и от учебно или здравно заведение; до и от социална услуга; до и от други обекти, свързани със социалното приобщаване на лицето.
  • Организира и осъществява ежедневни дейности, осигуряващи личната хигиена и задоволяване на нуждите на ползвателя на механизма лична помощ.
  • Приготвяне на храна и подпомагане храненето на детето/лицето с трайно увреждане.
  • Текущо или основно почистване на жилището.
  • Осигуряване на пране, химическо чистене или ръчно пране.
  • Организира и осъществява дейности във връзка със здравето на ползвателя:
  • Съдействие при настаняване в болница и грижи в болница при необходимост;
  • Придружаване при посещение при личен лекар или при консултации със специалист;
  • Проследяване правилното приемане и подпомагане при приемане на лекарства, предписани от лекар;
  • Оказване на съдействие при снабдяване с помощно-технически средства.
  • Организиране и осъществяване на административни услуги
  • Оказване на съдействие при извършване на административни, правни и информационни услуги – попълване на формуляри и декларации, подаване на молби и др.
  • При изявено желание от страна на ползвателя и с негови средства да пазарува, заплаща такси за консумирана ел. енергия, вода, телефон, твърдо гориво и др.

Кандидатите за включване в „Механизъм лична помощ“ и кандидатите за асистенти могат да подават документи всеки работен ден от 8:30 часа до 17:00 часа в „Център за почасово предоставяне на услуги за социално включване в общността или в домашна среда“ в гр. Велико Търново, ул. „Филип Тотю“ №18 /южния вход на сградата на СК „Ивайло“/. 

Заявление за ползвател
Заявление за личен асистент
Декларация1
Декларация2
Декларация3

Екип на механизъм „Лична помощ“:

  1. Десислава Кръстева – специалист, социални дейности в „Механизъм лична помощ“ към ЦСУ при Община Велико Търново
  2. Николина Йорданова – психолог в „Механизъм лична помощ“ към ЦСУ при Община Велико Търново
  3. Нели Николова – сътрудник социални дейности в „Механизъм лична помощ“ към ЦСУ при Община Велико Търново
  4. Станислав Бонков - сътрудник социални дейности в „Механизъм лична помощ“ към ЦСУ при Община Велико Търново
  5. Йоана Гинова – експерт ТРЗ в „Механизъм лична помощ“ към ЦСУ при Община Велико Търново

Телефон: 0888 449 997; 0884 036 220 – „Механизъм лична помощ“
062/ 619 220 – Дирекция „Социални политики, здравеопазване, транспорт“ в Община Велико Търново.
e-mail: lichnapomosht@abv.bg

BtnSignLanguageText