Център за обществена подкрепа, бул. "България" № 24 и ул. "Симеон Велики" № 3

Център за обществена подкрепа предоставя комплекс от социални услуги в общността за подкрепа на деца и семейства. Работата на екипът от специалисти се основава на индивидуален подход към всяко дете и семейство. В зависимост от идентифицирания  риск за развитието, живота или здравето на детето и на основа на неговите индивидуални  потребности, специалистите в Центъра реализират мобилни услуги, съобразно удобството и възможностите на потребителите, подкрепа на деца и техните родители в раздяла, развод или конфликт, иновативни алтернативни услуги за стимулиране и поддържане на пълноценна и редовна връзка между детето и двамата му родители, чрез „Контактен център за деца и родители“, превенция на насилие и психо-терапевтична работа с жертви и извършители на насилие, „Програма за развиване на родителски умения“ и др.  Екипът

Център за обществена подкрепа разполага със служебен автомобил, което благоприятства мобилното предоставяне на услугите и повишава ефективността на работата с децата и семействата.

Център за обществена подкрепа е държавно делегирана дейност и разполага с общо 75 места. Социалната услуга е предоставена за управление от Община Велико Търново на Фондация „Международна социална служба – България“.

  • Деца в риск по смисъла на Закона за закрила на детето;
  • Родители, осиновители, лица, полагащи грижа за деца;
  • Младежи в кризисна ситуация, включително настанени или напускащи алтернативна  грижа;
  • Пълнолетни лица в кризисна ситуация или с потребност за преодоляване на последици от такава ситуация;
  • Родители, кандидат-осиновители, кандидати за или одобрени приемни родители;
  • Деца, придружени от своите родители (без идентифициран риск), заявили потребност от информиране, консултиране и/или обучение за развиване на умения.

Център за обществена подкрепа предоставя, следните услуги:

  • информиране и консултиране - общодостъпна и специализирана;
  • психологическа терапия;
  • обучение за придобиване на умения;
  • застъпничество и посредничество;
  • обучение за реализиране на социални права и за развиване на умения – общодостъпна;
  • мобилна общностна работа

Специализираните услугите се предоставят в специализирана среда или мобилно на терен - в дома на потребителя, на територията на община Велико Търново.

„Информиране и консултиране“  е дейност за изследване и разбиране заедно с лицето на проблеми и затруднения, които то среща за постигане на основните цели в неговия живот, и запознаване с и обмисляне на възможните решения и действия за преодоляването им. В зависимост от идентифицираните проблеми в родителските умения и възрастта на детето фокусът и съдържанието на информирането и консултирането на родителите са различни.

Детето се консултира за преодоляване на затрудненията, които среща,  за подобряване на връзките и общуването с родителите и с връстниците, за повишаване на безопасността му и мотивацията му за учене, за  използване на социално приемливи модели на поведение и др.

Основна цел на консултирането на родителите е те да осъзнаят проблемите и затрудненията, които срещат при изпълнението на родителската си роля, да формират нагласи и ценности за осигуряване на благоприятна среда за развитието на децата; да обмислят съвместно със специалиста възможните решения на срещаните проблеми и действията, които трябва да предприемат за тяхното решаване; да им се даде необходимата информация за пълноценното задоволяване на потребностите на детето и др.

Психологическа терапия“

Целта на подкрепата е децата и родителите да се  справят  с преживените травми и кризи в живота им, да могат да разпознават и да изразяват приемливо  емоции и чувства, да преодоляват конфликти, да възстановят  доверието в себе си и в другите, родителите да  подобрят  взаимодействието си с децата и останалите членове от семейството и др.

В работата с децата и семействата се използват различни техники и методи - арт-терапевтични техники, разговор, игрови методи, релаксиращи техники, ролеви игри, поведенчески експерименти, приказкотерапия, тренинги  и др.

„Обучение за придобиване на умения“

Обучението  в умения на децата е насочено към тяхната подготовка за самостоятелен и независим живот, към развитие на умения за самостоятелно преодоляване на  проблеми и затруднения, за справяне с конфликти, за позитивно общуване и др.

За родители, осиновители, лица, полагащи грижи, в зависимост от възрастта на децата обучението е насочено към подобряване на уменията им за добра грижа и позитивно възпитание на децата, за справяне със затруднения, с емоционални и поведенчески проблеми при децата, за преодоляване на конфликти и кризи в взаимоотношенията с децата и др. За  родителите в раздяла се провежда обучение за фокусиране върху потребностите на децата и придобиване на умения за партньорски взаимоотношения помежду им.

Центърът предоставя обучения и за подготовка на кандидат- осиновители по утвърдена от Министерството на труда и социалната политика „Програма за обучение на осиновяващи при условията на пълно осиновяване“.

  • Програма за обучение за придобиване на умения за деца с проблеми в поведението и общуването“

Програмата е разработена в подкрепа на децата да развият личностни и социални умения, които ще им помогнат да изработват социално приемливи стратегии за справяне в различни ситуации, да формират позитивна самооценка и да изградят навици за споделяне. Програмата за деца с поведенчески проблеми и проблеми с общуването има за цел децата да осъзнаят негативните последици от прилагането на девиантни и/или виктимни поведенчески модели. Чрез развиване на компетентност и умения да разпознават и контролират поведенческите си реакции, да мислят за последствията от действията си и личната си отговорност, да повишат уменията си да общуват с връстници и възрастни, като изградят умения да подбират приятелите си и да осъзнаят рисковете от неподходяща приятелска среда.

  • „Програма за обучение за придобиване на умения за самостоятелност“ 

Програмата е насочена към деца и младежи на възраст от 15 до 25 години, настанени в резидентна /приемна грижа/ и цели те да бъдат подготвени да водят самостоятелен живот. Освен върху развиването на  практически умения за справянето с живота самостоятелно, програмата цели да повиши или затвърди уменията на младежите да разпознават и изразяват по приемлив начин своите чувства, да преодоляват бариери в общуването и да усвоят социално приемливи модели на поведение.

  • Програма за обучения на родители за придобиване на родителски умения“

Тази програма е разработена в подкрепа на бъдещи майки, по време на бременността и раждането, както и за родители на деца от 0 до 18 г., които изпитват затруднения при отглеждането и възпитанието им.

Програмата е разработена в три раздела с 21 теми, които обхващат различни възрастови периоди в детството: от 0 до 7г., от 7 до 12г. и от 12 до18 години. Продължителността на една сесия от 60 до 90 минути.

Програмата за обучения на родители за придобиване на родителски умения се провежда индивидуално или групово. В общия случай модулите от програмата се прилагат групово в група от 4 до 8 участника, което е предпоставка за по-голяма ефективност на обучението.

Обучението се организира, чрез различни методи за обучение презентации, дискусии, мозъчна атака, решаване на казуси, анкети, диагностика и характеристика на типове семейства и взаимоотношения. След преминаване на програмата целта е родителите да  придобият увереност, гъвкавост, адаптивност и последователност в процеса на обгрижване и възпитание на своите деца.

  • „Програма за придобиване на умения на родители на деца с поведенчески проблеми“

Програмата за развиване на родителски умения за родители на деца с поведенчески проблеми цели родителите да повишат знанията и разбирането си за детското развитие и успешно да прилагат методите на позитивно възпитание, което да повлияе върху подхода им спрямо децата. След преминаване през програмата, родителите ще са задълбочили познанията си относно родителските стилове на възпитание и ефекта им върху децата. Ще са задълбочили разбирането си относно чувствата и поведенията на детето и ще са развили умения за общуване по начин, който да направи децата самоуверени и успешни в живота.

  • „Програма за подготовка на кандидат-осиновители“

Програмата е разработена въз основа на утвърдената от МТСП „Програма за обучение на осиновяващи при условията на пълно осиновяване“. Насочена е към кандидат-осиновители/семейства, които обмислят да осиновят дете, семейства, които са в процес на проучване на годността им да бъдат осиновители, както и одобрени семейства, вписани в регистъра на кандидат-осиновители. Целта на програмата е да се намалят рисковете от неуспешно осиновяване, като се помогне на кандидат-осиновителите: да разберат значението на осиновяването като мярка за закрила на детето; да опознаят реалностите и предизвикателствата, пред които са изправени осиновителите; да получат първоначална подготовка, която ще им помогне да посрещнат детето и адекватно да се грижат за него; да имат позитивно отношение към миналото на детето и неговия произход,  да приемат детето такова каквото е; да се повиши чувствителността на кандидат-осиновителите към проблемите, свързани с насилието и да се подготвят за адекватно реагиране при разпознаване белезите на преживяно насилие от детето.

  • „Психо-корекционна програма за придобиване на умения на лица, извършители на насилие“

Програмата е насочена към лица, извършители на насилие, които под влияние на силни негативни чувства и емоции са склонни да нанесат вреда върху здравето, живота, развитието или достойнството на детето в семейна, училищна и социална среда.

Основна цел на програмата е преодоляване на агресивното поведение и предотвратяване на рецидива от извършване на агресивни и насилствени действия, чрез подкрепа към осмисляне на преживяванията на участниците и подпомагането им в търсене на варианти за справяне в трудни ситуации.

Програмата съдържа седем теми, с продължителност на една сесия от 60 - 90 минути. Обучението може да се провежда групово и индивидуално, веднъж  седмично. Формите на работа, които се използват са беседи, разговори и дискусии; тестове и въпросници за разпознаване на видове агресия; притчи.

След преминаване през психо-корекционната програма участниците ще повишат емоционалната си компетентност, ще развият умения за конструктивно решаване на проблеми и ще развият чувствителност към преживяванията на другите. Това ще промени  нагласите и ценностите им и ще окаже пряко въздействие над поведението характерно за насилници.

  • „Информационна програма за родители в раздяла, преди, по време или след развод“

Програмата е насочена към родители, които са в различни етапи на раздяла и срещат затруднения да се споразумеят по различни въпроси, свързани с родителските права и родителстването след раздялата.

Целта на програмата е участниците да се насочат към вземането на решения в най-добрия интерес на детето и как да направят стъпки един към друг за постигането на тази цел, без конфликти и напрежение. Фокусирана е върху нуждите на децата и дава идеи за справяне с разногласията, силните емоции и конфликтите, които възникват между разделените родители.

Програмата сее провежда в рамките на 4 астрономически часа, обикновено разделени на 2 двучасови сесии, проведени в рамките на 2 седмици,  индивидуално или групово, като групите включват не повече от 5 участника. Препоръчително е и двамата родители да преминат програмата, но те винаги се разпределят в различни групи. Времето за провеждане на сесиите се договоря с родителите. Форми на работа, които се използват за представяне на програмата са  презентации, дискусии, видеоматериали.

„Застъпничество и посредничество“

Дейностите по застъпничество подпомагат децата и родителите да защитават и отстояват своите права или потребности  в рамките на налични правни и административни процедури. Специалистите посредничат на децата и родителите пред различни институции, организации и административни органи, когато те имат нужда от конкретна подкрепа за реализиране на своите права и потребности.

В Център за обществена подкрепа за деца и семейства  работи екип от 5-ма социални работници, 4-ма психолози, логопед и управител.

  • с направление от Отдел „Закрила на детето“, към Дирекция „Социално подпомагане” Велико Търново при случаи на деца в риск и техните семейства;
  • с предварителна оценка, която се изготвя от Дирекция „Социално подпомагане” Велико Търново при случаи на родители, осиновители, лица, полагащи грижа за деца, които желаят подкрепа за справяне със свои нерешени проблеми, влияещи негативно върху грижата, възпитанието и отношението им с децата, но не е идентифициран риск за детето;
  • доброволно – по заявено желание на потребителя с писмено заявление за ползване на социалната услуга до управителя на услугата.

Документът по насочването  (предварителна оценка на потребностите или направление),  се връчва от родителя/настойник/ попечител на Управителя на социалната услуга.                    

Адрес: гр. Велико Търново, бул. „България”№ 24, стая 203 и  ул. „Симеон Велики“ №3

Телефон за контакт 062/602 604, 0893 649786
Управител: Здравка Николова
e-mail: сор_vt@abv.bg
Фейсбук страница

BtnSignLanguageText